
Hva skaper verdi?
Tony Hsieh, grunnlegger av nettbutikken Zappos.com, er kjent for å ha sagt: – Kundeservice burde ikke være en avdeling; det burde være hele selskapet.
Her finner du tanker og ideér fra Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor.
Tony Hsieh, grunnlegger av nettbutikken Zappos.com, er kjent for å ha sagt: – Kundeservice burde ikke være en avdeling; det burde være hele selskapet.
Strategi kan ofte fremstå nokså mystisk. Nesten hemmelighetsfullt. Som om det er et hemmelig soppsted eller en oppskrift som ikke kan deles fritt. Kanskje utviklet av konsulenter og godkjent av styret, men trygt oppbevart i styrerommet, langt unna organisasjonen. Ikke rart at mange ansatte ikke vet hva strategien er.
For ett år siden begynte jeg som administrerende direktør i Kredinor. Når jeg ser tilbake, er jeg imponert over det vi har fått til. Det som først og fremst slår meg er kraften i det å ha et formål.
Noen ganger ser vi ikke skogen for bare trær. Vi blir for opptatt av detaljer til å se det store bildet. Selv om vi vet at «djevelen ligger i detaljene», er min holdning at vi trenger oversikt for å få innsikt.
Er tid noe du får eller noe du bruker? Jeg antar svaret avhenger av hvor du er i verden, hvilken kultur du tilhører og hvilken personlighet du måtte ha.
Du husker sikkert første gang du flyttet inn sammen med noen. Kanskje din første kjæreste, eller kanskje noen du bodde sammen med som student. Kanskje hadde du tenkt gjennom det og var godt forberedt. Muligens skjedde det raskt, og konsekvensene gikk først opp for deg senere.