Det er ikke alltid lett å få full oversikt, i samfunnet, forretninger eller privatlivet vårt. Det er krevende å navigere i en kompleks verden. Det finnes både uttalte og ikke-uttalte regler, og vi vet alle av erfaring at kultur og kontekst også betyr mye.
Det finnes mange gode bøker om samspillet mellom kultur og sosial mobilitet. En jeg leste for noen år tilbake er Hillbilly Elegy, av JD Vance. I denne boken er det tydelig at oppveksten i en dysfunksjonell familie gjorde det vanskelig for hovedpersonen å forstå hvilke alternativer som fantes og hvilke skritt han skulle ta i livet.
Det finnes også forskning på sosial mobilitet. I de nordiske landene er sosial mobilitet mye større enn for eksempel i USA. Noen årsaker til dette er likestilling, tilgjengelighet av barnehager og tilgang til gratis utdanning også på universitetsnivå. Alle disse faktorene bidrar at det er flere alternativer for alle i de nordiske samfunnene.
Men selv i Norden kan det være vanskelig å navigere. Vi vet fra virksomheten vår at det ikke er lett å få oversikt. Mange kunder med økonomiske vanskeligheter føler de har få alternativer når de prøver å håndtere utfordringene sine. Noen ganger blir kortsiktige alternativer, som å trekke kredittkortet, ta et forbrukslån eller la være å betale regningene, det man gjør for å holde seg flytende, i det minste på kort sikt.
Vi vet imidlertid at kortsiktige løsninger gjerne blir langsiktige problemer. I samtalene våre med kunder merker vi at de sliter med å se helheten. De har rett og slett ikke oversikten som skal til for å se hele problemet. Derfor er vi opptatt av å ikke bare løse enkeltsakene, men også av å finne en bærekraftig og helhetlig løsning.
Så hva er utfordringen? En av hovedutfordringene er at mange kunder har utestående krav eller gjeld hos mange inkassoselskaper samtidig. Det å ha mer enn ett utestående krav er mer regelen enn unntaket. Men de ulike inkassoselskapene samarbeider ikke nødvendigvis for å presentere kunden for ett samlet bilde. Det er foreløpig ikke noen velfungerende datautveksling mellom selskapene, og ingen er egentlig i stand til på en enkel måte oppsummere hele situasjonen.
Vi mener dette må endres. Derfor støtter vi ulike initiativer for å få på plass funksjonaliteten og styringssystemer for å etablere ett konsolidert kundebilde. Gjennom såkalt «open banking» kan vi opptre på vegne av kundene for å be om informasjon som befinner seg hos de andre inkassoselskapene, men uten et skikkelig system er dette en tungvint prosess. Derfor må hele bransjen komme sammen og forbedre seg for å hjelpe kundene bedre. Vi må gi kundene oversikt for å kunne finne den beste veien frem!
Det er mange gode grunner til å lage en plan for å håndtere problemet. Hvis du ikke ser skogen for bare trær, er det vanskelig å vite om du løser det riktige problemet eller ikke. Hvordan kan vi gi de riktige rådene hvis vi bare ser en brøkdel av utfordringen? Å ha én pålitelig partner med riktig oversikt og innsikt er måten å gjøre det på.
Alice i Eventyrland gikk i skogen da hun møtte katten. Alice spurte katten:
«Vil du være så snill å si meg hvilken vei jeg skal gå for å komme bort herfra?»
«Det kommer an på hvor du skal det,» svarte katten.
«Det er ikke så nøye med hvor …» sa Alice.
«Da er det ikke så nøye med hvilken vei du tar heller,» sa katten.
Ambisjonen vår er å være det foretrukne selskapet – selskapet som kunder med økonomiske problemer henvender seg til for å få støtte og hjelp. Vi ønsker å vise en vei videre, basert på riktig diagnose. Vår visjon er «We help you make it»
Klaus-Anders
Klaus-Anders Nysteen
Administrerende direktør, CEO
Fungerende Finansdirektør, Acting CFO
