1. IBAN og SWIFT
IBAN er en internasjonal standard for bankkontonummer, og SWIFT en unik kode for å identifisere en bank. Kredinor har følgende koder: IBAN: NO1470140501423. SWIFT: DNBANOKK
Tilbake til toppenIBAN er en internasjonal standard for bankkontonummer, og SWIFT en unik kode for å identifisere en bank. Kredinor har følgende koder: IBAN: NO1470140501423. SWIFT: DNBANOKK
Tilbake til toppenAlle som jobber med fakturaer og inkasso har taushetsplikt. Det betyr at vi ikke kan diskutere eventuelle saker du har hos oss med andre. Hvis du har behov for at noen skal kunne kontakte og gjøre avtaler med Kredinor på dine vegne må du gi tillatelse til dette gjennom en fullmakt. Les mer om fullmakt og hva den må inneholde her.
Tilbake til toppenDet blir automatisk sendt ut et skriftlig informasjonsbrev, gjenpartsbrev, når det har blitt gjort en kredittsjekk av deg som privatperson. Det skal informeres om at du har blitt kredittsjekket, hvem som har forespurt informasjon om deg, hvilken informasjon som er utlevert og kontaktinformasjon til kredittopplysningsbyrået og selskapet som har utført kredittsjekken. Les mer om gjenpartsbrev her.
Tilbake til toppenEn kredittsjekk eller kredittvurdering er en gjennomgang av din økonomiske situasjon. De vanligste situasjoner det blir gjort en kredittsjekk er ved kjøp av produkt eller tjenester på nedbetaling, ved tegning av abonnement eller søknad om lån. Det er også vanlig å gjøre en kredittsjekk for å identifisere, eller i forbindelse med uoppgjort gjeld. Les mer om kredittsjekk her.
Tilbake til toppenKredinor er et av Norges største og eldste inkassobyråer, og hjelper bedrifter og offentlig sektor med fakturering, purringer, inkasso, overvåking av ubetalte krav og kjøp av porteføljer. Våre oppdragsgivere er selskap innenfor bransjene energi, bank og finans, telecom, handel, service, parkering - og offentlig sektor. Vår oppgave er å bidra med kundeservice og oppfølging slik at kundene deres betaler. Du kan lese mer om Kredinor og vår historie her.
Tilbake til toppenOppringing er et viktig ledd i oppfølgingen vi gjør for våre oppdragsgivere. Ved å ringe oppnår vi dialog også med de som eventuelt ikke har oversikt eller er informert om saken/kravet på forhånd. Ved å få en telefon fra oss kan vi sammen finne den beste løsningen for den aktuelle saken eller kravet. Vi ringer med både åpent og skjult nummer. Vi sørger uansett for å nå frem til riktig person og har stort fokus på taushetsplikt og personvern.
Tilbake til toppenDette er fordi du har en sak/et krav registrert hos oss i forbindelse med en faktura fra en av våre oppdragsgivere. Denne oppdragsgiveren har bedt Kredinor om å følge opp saken frem til den er gjort opp. Brevet kan dreie seg om ubetalte inkassoomkostninger dersom den opprinnelige fakturaen ble betalt etter at saken ble oversendt til inkasso. Brevet trenger ikke å dreie seg om en inkassosak da Kredinor også sender ordinære fakturaer og purringer på vegne av flere oppdragsgivere.
Tilbake til toppenHvis betalingsoppfordringen ikke betales kan det ende med at saken sendes til domstolen, som gir tillatelse til innkreving via namsmannen eller forliksrådet. Manglende betaling av betalingsoppfordring kan medføre økte kostnader og betalingsanmerkning hvor den som ikke har betalt føres opp i et offentlig register over "dårlige betalere". En betalingsanmerkning kan først registreres 30 dager etter at rettslig skritt er tatt ut. Betalingsanmerkningen skal slettes når hele beløpet er innbetalt eller det har gått over 4 år. Næringsdrivende har kortere tid på seg, og betalingsanmerkningen kan bli registrert 30 dager etter at inkasso ble iverksatt.
Tilbake til toppenEn betalingsoppfordring er det første steget innenfor inkasso hvor det juridiske og merkostnader blir tydeligere for den som har mottatt et krav som ikke er betalt. Betalingsoppfordringen sendes skriftlig per post eller til digital postkasse fra Kredinor med minst 14 dager betalingsfrist. Brevet informerer om den opprinnelige faktura som er sendt, og inneholder informasjon om klagemuligheter og konsekvenser hvis saken fortsatt ikke betales. Betaling etter forfall på en betalingsoppfordring kan medføre at ytterligere inkassokostnader legges til kravet.
Tilbake til toppenEt inkassovarsel er et skriftlig varsel som sendes per post eller til en digital postkasse før inkasso iverksettes. Inkassovarselet kan tidligst sendes 14 dager etter betalingsfristen på faktura, og skal alltid ha minst 14 dager betalingsfrist. Et inkassovarsel kan være første påminnelse etter forfall på opprinnelig faktura fordi purring eller betalingspåminnelse ikke er et krav ifølge inkassoloven. Inkassovarselet kan sendes av Kredinor eller våre oppdragsgivere. Betaling etter forfall på inkassovarselet kan medføre økte kostnader i form av inkassosalær.
Tilbake til toppenMange selskaper sender purringer og betalingspåminnelser til sine kunder, når de ikke mottar betaling til avtalt frist. Dette er brev som blir sendt før saken oversendes til inkasso. Det er viktig å huske at selskapene ikke er forpliktet til å sende purring eller betalingspåminnelse før de sender et varsel om inkasso. Inkassoloven er tydelig at purring er ikke lovpålagt. Samtidig sier inkassoloven at et varsel om inkasso ikke kan sendes før to uker etter betalingsfristen er utløpt, og da skal den som mottar kravet ha 14 dagers betalingsfrist.
Tilbake til toppenInkasso er kort fortalt oppfølging av ubetalte fakturaer etter at betalingsfristen er utløpt. Selskap som ikke får betaling innen betalingsfristen fra kundene sine kan kontakte et inkassobyrå for å få hjelp til oppfølgingen av ubetalte regninger. Et inkassobyrå må ha tillatelse fra Finanstilsynet for å få lov til å drive inkassovirksomhet, og må følge strenge regler gjennom blant annet inkassoloven.
Tilbake til toppenDet er ulike kredittselskaper som har autorisasjon fra Datatilsynet til å drive kredittopplysning. Du kan selv sjekke dine kredittopplysninger på experian.no eller bisnode.no.
Tilbake til toppenEn betalingsanmerkning slettes med en gang kredittopplysningsbyråene får melding om at saken er avsluttet/betalt. Saker som ikke er betalt, er i utgangspunktet registrert i 4 år. Tiden kan forlenges hvis det tas et nytt, rettslig skritt eller hvis den tinglyste heftelsen ikke blir slettet.
Tilbake til toppenEn betalingsanmerkning er en merknad for en ubetalt inkassosak, forliksdom, utlegg, lønnstrekk eller konkurs. Merknaden blir registrert hos kredittopplysningsbyråene som foretar kredittsjekker 30 dager etter inkassoselskapet har tatt rettslige skritt. For næringsdrivende og aksjeselskaper vil betalingsanmerkning bli innrapportert 30 dager etter at inkasso er iverksatt. Betalingsanmerkningen kan gjøre det vanskelig å få lån, kreditt eller abonnement hos ulike bedrifter, for eksempel mobilabonnement.
Tilbake til toppenInkassosalær er en del av kostnaden ved å betale for sent. Størrelsen på inkassosalærene bestemmes av Justis- og beredskapsdepartementet, og følger en tabell basert på størrelsen av det ubetalte beløpet. Ved betaling etter forfall på inkassovarselet kan det påløpe inkassosalærer. Ved manglende betaling vil disse doble seg etter 43 dager fra inkassogangen startet. Det minste totale inkassosalæret som kan påføres en inkassosak er bestandig 10 x purregebyret, kr. 700 per dags dato.
Tilbake til toppenPurregebyret bestemmes av myndighetene og kan endre seg årlig. Per januar 2017 er purregebyret satt til kr. 70,- og kan legges til både purring og inkassovarsel. Det totale purregebyret blir altså 2 x purregebyret, kr. 140 per dags dato.
Tilbake til toppenRenter er en prosentvis sats av det opprinnelig kravet som løper fra første dag etter at en fordringshaver først kunne forvente betaling. Dette som oftest ved forfall på den opprinnelige fakturaen. Det er vanlig med standard forsinkelsesrente, men rentesatsen kan variere alt ettersom hvilken tjeneste og avtale som er inngått med fordringshaver.
Tilbake til toppen