Slik unngår du å få strømmen stengt

I enkelte tilfeller kan netteieren stenge strømmen, for eksempel ved gjentatt manglende betaling av nettleie. Før strømmen stenges vil du få oppfølging i flere omganger. Kredinor har gjort det raskt og enkelt å gjenåpne strømmen – og unngå at strømmen stenges. Her finner du informasjon om hva som skal til for at strømmen stenges, og hvordan du enkelt går frem for å få den tilbake.

Stengeordre

Ved gjentatt uteblitt betaling vil stengeordre sendes og du vil i tillegg motta en SMS. SMS-en inneholder korrekt saldo og nødvendig betalingsinformasjon, og link til Betal nå som gir rask og sikker betaling – og kan stoppe videre stengeprosess.

Denne SMS-en erstatter den fysiske stengeordren, hvor montør tidligere måtte ut på anlegget for å fysisk varsle og stenge strømmen. 

Stenging

Hvis kravet ikke blir betalt etter å mottatt stengeordre vil du få stengt din AMS-måler og miste tilgangen til strøm. Ved utført stenging vil du motta ny SMS med oppdatert relevant betalingsinformasjon og direkte link til Betal nå. Ved å følge linken til Betal nå kan betaling utføres via kort eller Vipps, uavhengig hvor du måtte befinne deg.

Gjenåpning av stengt strøm

Ved utført betaling gjennom Betal nå vil løsningen sikre rask gjenåpningen fra nettselskapet. Nettselskapet vil motta en betalingsmelding så fort du har betalt (gjelder kun via Betal nå, ikke betaling via egen nettbank). Med betaling via Betal nå slipper du å sende kvittering for å dokumentere betaling.

Når nettselskapet har iverksatt gjenåpning vil du motta en ny SMS. SMS-en inneholder informasjon om at strømanlegget nå er gjenåpnet, og siste del av gjenåpningen må utføres av deg. Alt som gjenstår er å trykke på en knapp i ditt eget sikringsskap.

Forskjell på strømregning og nettleie

Det er viktig å merke seg forskjell mellom strømregning og nettleie. Alle strømkunder i Norge betaler for nettleie. Tidligere var det vanlig å få to regninger hver for seg – en for strøm og en for nettleie. Nå får de fleste strømkunder i Norge alt på én regning. Beløpet du betaler inn blir fordelt mellom strømleverandøren og netteieren din.

Hvis du ikke betaler regningen for strømbruken din, kan kraftleverandøren heve avtalen med deg. I motsetning til manglende betaling av nettleie, mister du likevel ikke strømmen i kontaktene. I slike tilfeller blir du nemlig overført til det nettselskapet du er tilknyttet og får såkalt leveringspliktig kraft. 

Se all informasjon om leverandørskifter, strømavtaler, fakturering, betaling og stenging av strøm her.

Kontaktinfo

Telefon   21609200

Åpningstider på telefon

Mandag - Fredag kl. 08:00 - 21:00
Lørdag kl. 10:00 - 15:00
Søndag stengt

Epost   kundeservice@kredinor.no