Analyse i Kredinor er en avdeling som kan tilby interaktiv datavisualisering av trender, måling av KPI, innsikt i kvaliteten på egen portefølje og effekt av tiltak for å øke løsningsgraden – for å nevne noe.
Ønsker du som oppdragsgiver å få maksimalt ut av kundeinnsikten bør dere ha vært kunde i Kredinor i minst to år. Først da vil vi ha et stort nok erfaringsgrunnlag å analysere på. Vi kan likevel si mye før den tid.
Sammen med vår kundeansvarlige KAM definerer vi behov og henter ut innsikt som analyseres. Informasjonen som er tilgjengelig kan brukes av oppdragsgiver til å ta beslutninger rundt betalerprofiler og oppfølging av kundene.
Gjennom interaktive rapporter kan vi finne årsaker til at løsningsgraden varierer. Ofte er det en sammenheng mellom lave løsningsgrader og sluttkunder som har svak score og høye utestående beløp. Hvis kundene har høye utestående beløp og svak score kan det slå ut i mindre effekt av inkassotiltak utført hos oss. Denne informasjonen kan våre oppdragsgivere også bruke som beslutningsgrunnlag og for fremtidig profilutvikling. Status i kundeporteføljen kan også være resultatet av ulike salgsstrategier hos vår oppdragsgiver i ulike perioder.
Presentasjonen av rapporter vil visualiseres. Ut i fra visualiseringen kan vi få frem hvilke konkrete saker og sluttkunder som representerer økt tapsrisiko per periode. Dette kan gi grunnlag for å vurdere ulike tiltak for kredittsikring fremover, som for eksempel krav om forskuddsbetaling eller depositum fra den eller de kundene dette gjelder.
Vi har også utviklet rapporter som viser hvor effektive ulike saksprofiler er for å få inn penger og tilbakeført kapital. Oppfølgingen av kundegruppene kan differensieres ut fra profilen de har i våre porteføljer. Sene betalere med sterk betalerprofil vil få èn type oppfølging, mens senere betalere som representerer en svak betalerprofil får en annen og kanskje tettere oppfølging. Vi diskuterer tiltakene med våre oppdragsgivere i større statusmøter for å se om det er behov for endringer og videreutvikling.
Det er flere muligheter for å utnytte vår enorme database, omfattende kompetanse og erfaringsgrunnlag innenfor energi. Vårt analysemiljø kan blant annet utvikle følgende innenfor energiområdet:
Vi presenterer rapporter og diskuterer løsninger i egne møter med KAM og våre analytikere. I tillegg kan rapporter og analyser gjøres tilgjengelig i Kredinor Online, våre innloggede sider. Vår ambisjon er å videreutvikle løsningen slik at oppsett av enklere rapporter og tilgang til nye analyser blir tilgjengelig via selvbetjening i Kredinor Online.
Det tok mindre enn to måneder fra Kredinor og Glitre Energi Strøm AS sammen skisserte opp betalingsløsningen Let`s pay til den var ferdig utviklet. Den heldigitale betalingsløsningen skal gjøre det enkelt å betale for strømkundene. Den raskeste betaleren godkjente mindre enn et minutt fra vi sendte lenken, sier Heidi Hagen Stensrud i Kredinor.
Inkassoutviklingen blant de unge fortsetter i "feil" retning i 2020. Mens antall inkassosaker går ned i samtlige andre aldersgrupper under koronapandemien, er det en økning i antall inkassosaker blant unge mellom 18 og 25 år.
Inkassosatser og gebyrer for 2021 ligger i en egen artikkel på kredinor.no. Disse endringene trådte i kraft 1. oktober 2020, og inneholder informasjon om inkassosats, inkassosalær, purregebyr, rettsgebyret, forsinkelsesrentesatsen og forsinkelsesgebyret.
Fyll inn informasjonen i feltene nedenfor (org.nr og adresse legges automatisk inn). Vi tar kontakt i løpet av kort tid for en uforpliktende samtale. *Alle felter må være utfylt.
Epost blikunde@kredinor.no