Vi tok en prat med Carina Rotegård som er inkassoansvarlig i Ustekveikja Energi AS, mens de høye strømprisene var på vei opp til historiske høyder. Ustekveikja har sitt utspring på Hardangervidda og følger vannveien helt til Ustaoset. – Navnet har vært diskutert, men det ble valgt et lokalt navn den gangen ved etableringen i 1992. For de med dialekt er det enkelt og et navn vi er glade i. For andre er navnet blitt noe man husker, sier Carina Rotegård.
I disse dager er det strømregninger folk ringer om. -Vi opplever at flere tar kontakt. Pandemien gjorde noe med folk. Alle var i samme båt, og terskelen for å ta kontakt ble lavere. Man måtte ringe mer og være aktive. Det har de tatt med seg nå som strømprisene er blitt høye. De tar kontakt, og tidligere enn før, allerede når de får faktura. Noen ønsker forutsigbarhet. Andre ønsker bare å sjekke ut om de har det beste tilbudet, og klarer å være med på svingningene i markedet, sier Carina Rotegård.
Omtenksom oppfølging
De som ikke betaler får egen oppfølging av Kredinor. -De løsningene vi får gjennom Kredinor Care har vært kjempepositive for oss. Vi opplever det som en mer omtenksom oppfølging hvor dere går i dialog med kunden for å finne løsninger. Det har gjort at færre kunder enn før kommer på oppgjørslistene. De få som havner der vet vi har vært igjennom gode og grundige vurderinger. Det blir lettere for oss å håndtere.
Viktig å hjelpe kundene
Vi vil jo gjerne beholde kunden, men over tid kan vi ikke ha kunder som ikke betaler. Det klarer dere i Kredinor å få de til å forstå, og det gjør at vi sparer både tid og ressurser i vår egen kundeservice. Kundene synes det er positivt at Kredinor tar kontakt. – Selv om de er i en vanskelig økonomisk situasjon, forstår de at Kredinor er der for å hjelpe dem. Vi opplever at de ringer oss, og når vi tilbyr dem at Kredinor ringer, så synes de det er helt greit. De skjønner at vi bare vil hjelpe dem slik at de finner en løsning og betaler. Vi ønsker å unngå at kunden skal over på pliktleveranse, for det blir jo dyrere for dem. Og det er mange av kundene ikke klar over. Så en del av jobben Kredinor gjør er å fortelle dem om det.
Ustekveikja er et enkelt navn for de med dialekt. Og et navn andre husker, sier Carina Rotegård
God kundeservice – vår stolthet
Grunnen til at kundene skal velge Ustekveikja er enkelt ifølge Carina Rotegård: – Det er helt klart størrelsen på selskapet, det at vi fortsatt er så små at vår kundeservice kun er et telefonnummer unna. Så mange som 95 prosent får svar i førstelinjen hos våre kundebehandlere, uten å måtte gjennom tastevalg når de ringer. Vi er stolte av vår kundeservice. Det at vi er en fullservice aktør ute i markedet gjør at vi kan håndtere alle typer kunder ut fra behov. Ustekveikja Energi AS eies av Hol kommune, og sysselsetter totalt 37 ansatte. På kundesiden leverer de mer enn 2 TWh (1 TWh = 1 milliard kWh) årlig til privatkunder, store og små bedrifter over hele landet.
Kundeansvarlig og KAM Heidi Hagen Stensrud samt saksbehandlerteamet er ifølge Carina Rotegård avgjørende for samarbeidet med Ustekveikja.
En solid miljøplattform
Om fremtiden sier Ustekveikja at de vil fortsette å ha et sterkt miljøfokus. – Vi har i alle år hatt et sterkt miljøfokus, og det er mer aktuelt enn noensinne tidligere. Vi har også en solid plattform å stå på, og ønsker å være en leverandør med stor bredde i tilbud – som ikke bare leverer kundetilpassede løsninger lokalt, men til private og bedrifter over hele landet.
Og kundeoppfølgingen er vi virkelig gode på. Dessuten vet vi at der hvor vi trenger Kredinor vil kundene følges opp på en like god måte som vi selv gjør, sier Carina Rotegård.
Intervjuet er også gjengitt i Kredinors kundemagasin, som ble gitt ut i desember 2021.