Kredinor kobler seg på Inkassoregisteret

Som første selskap kobler Kredinor seg på Inkassoregisteret, noe som gir kundene automatisk oversikt over egne inkassosaker og egen inkassogjeld. Dette er en viktig milepæl for utrullingen av det nystartede Inkassoregisteret, hvor folk som har saker hos flere inkassoselskap, nå kan hente ut all informasjon ett sted.

På bildet ser vi to av gründerne bak Inkassoregisteret, Lene Drange (i midten) og Hallgeir Kvadsheim (til høyre). De er svært fornøyde over at Kredinor integrerer seg med Inkassoregisteret. Sammen med gründerne ser vi administrerende direktør i Kredinor, Klaus-Anders Nysteen.

– Det er svært gledelig at Kredinor nå integrerer med oss, som første selskap. De går foran og viser vei og tar samfunnsansvar. Denne API-integrasjonen, hvor også de andre inkassoselskapene vil koble seg på, er banebrytende og vil kunne gi kundene rask oversikt over det de har til inkasso. Fra nå av kan informasjon om inkassosaker og inkassogjeld innhentes på sekunder, ikke dager, sier styreleder i Inkassoregisteret, Hallgeir Kvadsheim.

Gjennom Inkassoregisteret kan informasjon om inkassosaker og inkassogjeld innhentes ett sted, på noen få sekunder.

Kredinor mener at et godt og effektivt inkassoregister er viktig for utviklingen av hele inkassobransjen. Det er et samfunnsansvar å bidra til digitale løsninger som hjelper kundene som har kommet i en vanskelig økonomisk situasjon.

–Vi ønsker å tilby helhetsløsninger som handler om kundenes totale økonomiske situasjon og ikke bare løse den enkelte inkassosak. Når kundene får tilgang til alle sine inkassosaker ett sted har vi et mye bedre utgangspunkt for å hjelpe dem med rådgiving og finne løsninger, sier administrerende direktør i Kredinor, Klaus-Anders Nysteen.

Inkassoregisteret ble åpnet for privatpersoner i juni 2022. Blant initiativtakerne finner vi økonomene og Luksusfellen-ekspertene Hallgeir Kvadsheim og Lene Drange som i en årrekke har hjulpet folk til å komme ut av betalingsproblemer.

Kredinor ønsker å hjelpe ved å se på kundenes totale økonomiske situasjon, ikke bare løse den enkelte inkassosak.

– I arbeidet med Luksusfellen merket vi tidlig at det største problemet for folk er å få innhentet en god oversikt over alle inkassosaker. Sakene kan være fordelt på 80 ulike inkassoselskaper – det fins ingen sentral oversikt – slik som gjeldsregisteret er for usikrede lån. Derfor er integrasjonen med Kredinor så viktig, og nå ønsker vi å få på plass resten av inkassoselskapene, sier Kvadsheim.

Kredinor mener inkassoregisteret vil bli en svært viktig hjelp for kundene som har en utfordrende økonomi, allerede denne høsten. Inkassoregisteret skal utvikles sammen med inkassobransjen, det offentlige, NAV – og kundene.

–Som inkassoselskap er vår viktigste oppgave å gjøre det enklere for kundene og ikke legge sten til byrden for dem. Med økende renter, prisstigning og fortsatt høye strømpriser vil privatøkonomien for mange bli utfordret, med flere inkassokrav i tiden som kommer. Vi er derfor svært positive til Inkassoregisteret, sier administrerende direktør i Kredinor, Klaus-Anders Nysteen

Enkel tilgang til alle inkassosakene gir raskere oversikt, og bedre grunnlag for å se på løsninger som hjelper kundene.

Fakta om Inkassoregisteret:

  • Tjenesten inkassoregisteret er åpen for privatpersoner.
  • Inkassosaker hos flere inkassoselskap kan gi en uoversiktelige økonomisk situasjon.
  • Ved å logge inn med BankID, innhentes alle kundenes inkassosaker ett sted – kostnadsfritt.
  • Inkassoregisteret samler ikke på dataene, registeret henter dem bare inn når folk ber om det.
  • I tillegg gir Inkassoregisteret råd og objektiv informasjon om gjeldshåndtering.
  • Tjenesten er allerede blitt et viktig verktøy for gjeldsrådgivere i NAV.
  • Det tar fortsatt noe tid før inkassooversikten er komplett.

Kredinor er Norges største inkassoselskap målt i antall inkassosaker. Våre oppdragsgivere har en garanti for at vi følger opp kundene deres med gode digitale løsninger og kundeservice. Gjennom innlogging til Min side har kundene tilgang til gode selvbetjeningsløsninger, og kan betale. I tillegg tilbyr vi en rekke løsninger også uten innlogging. Betalingsløsningen Betal nå kan for eksempel benyttes for direkte betaling, og automatisk gjenåpning av stengte tjenester i løpet av noen få minutter.

Vil du vite mer om våre tjenester innenfor betalingsoppfølging og inkasso?

Fyll inn informasjonen i feltene nedenfor (org.nr og adresse legges automatisk inn). Vi tar kontakt i løpet av kort tid for en uforpliktende samtale. *Alle felter må være utfylt.
  • Personvern i Kredinor
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.