På grunn av planlagt vedlikehold vil våre innloggede tjenester være stengt onsdag 29.september fra kl 21:00 til torsdag 30.september kl 01:00.

Stengeløsning

Kredinor SA har utviklet en stengeløsning via Betal nå, som gjør det raskere og enklere å stenge og gjenåpne, ved manglende betaling. Stengeløsningen benyttes blant annet til å stenge og gjenåpne bredbåndsleveranser og strømtilførsel.

Stengeløsning for bredbånd

Kredinor SA har utviklet en helautomatisk stenge- og gjenåpningsprosess for bredbåndstjenester. I bunnen ligger en stor kompleksitet for løsningen, men i bruk er den enkel og effektiv. Løsningen er utviklet med betalingsløsningen Betal nå som kjerne. Deretter er det lagt opp en rutine med frister og varsel ut mot kunder som ikke betaler. Ved å definere hendelser i eget system og hos oppdragsgiver utløses en kjedereaksjon når betaling uteblir. Tilsvarende utløses en automatisert kjedereaksjon når betalingen sendes gjennom Betal nå. Ved stenging sendes en SMS om at bredbåndsleveransen er stengt, med tilbud om å betale via Betal nå for å få den åpnet. Hvis kunden betaler via linken i Betal nå, åpnes bredbåndstilførselen på under ett minutt.

Stengeløsning for bredbånd er en automatisert prosess, som gjenåpner leveransen på under ett minutt etter godkjent betaling i betalingsløsningen Betal nå. Den hurtige gjenåpningen har ført til høy kundetilfredshet blant de som får løsningen stengt.

Stengeløsning for strøm

Tidligere kunne stenging og åpning av strøm ta lang tid. Nå kan prosessen gjennomføres på få minutter. Før strømmen stenges kan det gå lang tid, og det vil ha betydning hvilken årstid vi er inne i. Likevel kan ikke strømleverandøren vente for lenge med å iverksette tiltak om strømmen ikke betales. Årsaken er at strømgjelden hoper seg opp og blir uoverkommelig til slutt. Derfor kan stenging ofte være til det bedre, fordi strømkunden da skjønner at strømmen blir stengt.

Ved fortsatt uteblitt betaling vil stengeordre sendes via SMS. Denne SMS-en erstatter den fysiske stengeordren som ble brukt tidligere, hvor montør måtte ut for å fysisk varsle og stenge strømmen hos kunden. Hvis stengeordren betales holdes anlegget åpent. Hvis ikke stenges strømmen. Gjenåpning tar et par minutter fra kunden betaler.

Gjenåpning av strøm på et par minutter

  • Stengeordre sendes via en SMS med korrekt saldo og betalingsinformasjon samt lenke til Betal nå som gir rask og sikker betaling – og kan stoppe videre stengeprosess.
  • Hvis kravet ikke betales når stengeordre er mottatt får sluttkunden stengt tilgangen til strøm via sin AMS-måler.
  • Så snart AMS-måler stenges sendes en ny SMS med beskjed om at strømmen er stengt og lenke til Betal nå med tilbud om rask gjenåpning ved betaling.
  • Strømkunden som da velger å betale gjennom Betal nå fra SMS-varsel om stengt strøm, sender automatisk en kvittering til strømselskapet.
  • Strømselskapet som mottar den automatiske kvitteringen på betaling fra strømkunden iverksetter gjenåpning.
  • Strømkunden mottar en SMS med beskjed fra strømselskapet om at strømmen er gjenåpnet – og beskjed om å trykke på en knapp i sikringsskapet sitt, der AMS-måleren er.
  • Strømkunden går til sikringsskapet og trykker på knappen og strømmen er slått på igjen.
Så snart strømmen er stengt sendes en SMS med tilbud om å betale via Betal nå. Så snart kunden har betalt, vil nettselskapet sende ut en ny SMS til kunden om at strømanlegget nå er gjenåpnet, med beskjed til kunden om å trykke på en knapp i sitt eget sikringsskap. Alt dette skjer i løpet av et par minutter.

Film om stengeløsning for strøm

Her kan du lese mer om.

Vil du vite mer om våre tjenester innenfor betalingsoppfølging og inkasso?

Fyll inn informasjonen i feltene nedenfor (org.nr og adresse legges automatisk inn). Vi tar kontakt i løpet av kort tid for en uforpliktende samtale. *Alle felter må være utfylt.
  • Personvern i Kredinor SA
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.