Slik kan vi kurere betalingssykdom

60 prosent av norske arbeidstakere bekymrer seg for økonomien sin. Den nye satsingen Kan fra Kredinor gir arbeidsgivere en måte å hjelpe ansatte med å forbedre sin økonomiske helse.

Skjult samfunnsproblem

Dyrtiden med rente- og prisstigning fører til økte økonomiske utfordringer for flere. Dette merker inkassoselskapet Kredinor gjennom en økt mengde inkassosaker. Nå mener de at norske arbeidsgivere må på banen og hjelpe sine ansatte.– Den økonomiske helsen til de ansatte påvirker også helsen til bedriften. Hvis du har problemer med å betale gjelden din, kan det føre til stress og lite søvn, som i andre rekke føre til lavere presentasjonsevne på jobb. Dette er noe arbeidsgiver bør være opptatt av, sier Solveig Bratli Skjerven.

Hun er daglig leder for den nye storsatsningen Kan fra Kredinor, som er et av Norges største inkassoselskaper. Kan er en tjeneste arbeidsgiver kan tilby sine ansatte dersom de havner i betalingsproblemer.

– Med Kan får man enkelt oversikt over sin egen økonomiske situasjon. Så finner vi smarte grep og hjelper kunden med å ta gode valg, sier Bratli Skjerven.

 

Arbeidsgiver kan gjøre mer
En fersk undersøkelse fra SIFO viser at åtte av ti av de som er mest bekymret for økonomien mener det går ut over den fysiske helsen og nesten ni av ti mener den påvirker dem psykisk.

Ifølge tall fra Kredinor er i dag mellom fem og ti prosent av norske arbeidstakere på tvungent lønnstrekk. Skjerven mener det er alarmerende at så mange arbeidstakere i Norge sliter.

– Betalingssykdom er også en sykdom. Flere arbeidsgivere er opptatt av fysisk helse og tilbyr bedriftshelsetjenester og helseforsikring. Nå er tiden inne for å gjøre det samme med økonomisk helse, oppfordrer Bratli Skjerven.

At arbeidstakere sliter, har direkte påvirkning for arbeidsgivere. Bratli Skjerven viser til at ansatte som opplever økonomisk stress er 20 prosent mindre effektive på jobb. I tillegg har ansatte med økonomiske vansker 75 prosent mer korttidsfravær.

 

En hånd å holde i

Gjennom Kan får kunden en fullstendig oversikt over all utestående gjeld og et helhetlig bilde av problemet de er oppi. Deretter utarbeides løsninger som minimerer kostnader og forbedrer kundenes økonomiske situasjon.

– Vi skal være en hånd å holde i, og vi skal fjerne skammen og stigma rundt det å ikke kunne håndtere egen økonomi. På lang sikt er målet å hjelpe folk slik at de kan komme i en situasjon der de kan begynne å spare og klare å bygge seg opp en buffer, avslutter Bratli Skjerven.