Let`s pay er en heldigital betalingsløsning som sendes kunden via SMS noen dager etter forfall på faktura. Det utløser raskere betaling enten direkte i betalingslenken fra Let`s pay eller i nettbanken. I tillegg virker det forebyggende blant dem som har glemt betalingen, slik at det ikke blir inkassosak av forglemmelsen.
En betalingsløsning som treffer kundebehov
Det gikk kun to måneder fra ideen ble presentert for Kredinor, av vår oppdragsgiver Glitre Energi Strøm AS, til løsningen var i markedet. Det var mot slutten av 2020 at selskapene gikk sammen om å skape en helt ny betalingsløsning for strømkundene, og resultatet ble Let`s pay.
Line Alm, leder innfordring og fakturering i Glitre Energi Strøm AS sier følgende:
– I løpet av et år er det mye oppmerksomhet når strømregningene blir høye, og vi forstår at det kan skape utfordringer for enkelte. I en slik situasjon bør i alle fall betalingsløsningen være enklest mulig. I andre tilfeller behøver kunden en enkel påminnelse om betaling. Derfor er løsningen fra Kredinor akkurat det vi ønsket oss.
Glitre Energi Strøm AS kom med en beskrivelse av hva de ønsket seg til Kredinor og to måneder senere var løsningen klar. Nå kan den brukes av alle.
Heidi Hagen Stensrud, markedssjef innenfor energi i Kredinor sier: – Responsen har vært større enn forventet. Om lag 22 prosent betaler der og da av dem som mottar betalingslenke via Let`s pay. Om vi ser på aktiviteten i form av betaling fra nettbanken betaler opp mot 40 prosent etter at de får Let`s pay lenken. Den raskeste betaleren godkjente under 44 sekunder etter at lenken ble sendt fra oss via Let`s pay.
Let`s pay gjør det enklere i alle ledd – det blir enklere for oppdragsgiver å sende, og langt enklere for kunde å betale – uavhengig av tid og sted.
Enkelhet – plug and play
Glitre Energi Strøm AS var tydelig på at de ønsket seg en like enkel løsning for betaling av faktura som løsningen «Betal nå» er for inkasso. – Dette gjorde at vi satte oss ned og laget Let`s pay, sier markedssjef Heidi Hagen Stensrud i Kredinor. Hun er spesialist innenfor energi i Kredinor. Løsningen er nå nærmest plug and play – og det tar fra 1 dag til maks to uker før våre oppdragsgivere kan ta i bruk Let`s pay.
–Jeg vil berømme de innovative kollegene mine i forretningsutvikling. De var på med en gang og så løsningen på ønskene og kundebehov. Jeg skjønner godt hvorfor vi leder an i den digitale revolusjon innenfor betalingsoppfølging og inkasso, sier Heidi Hagen Stensrud.
Let`s pay er en trygg og enkel måte å betale strømregningen fra lenke som sendes på SMS.
Raskere betaling og god kundeservice
Strømselskapet er tydelig som avsender. Kunden får tilbud om å betale faktura ved å trykke på betalingslenken i Let`s pay. Ett klikk videre kan kunden velge å betale med Vipps, Mastercard eller Visa. Deretter kan kunden godkjenne. Saldo oppdateres umiddelbart både hos kunden og hos strømselskapet – enkelt, raskt og kundevennlig. Skulle det vise seg at kunden har utfordringer kan betalingsløsningen enkelt kombineres med ekstra rådgiving.
– Bakgrunnen er at vi vil gjøre det så enkelt som mulig for kunden å betale, samtidig som de med ekstra behov skal få mer oppfølging og hjelp, sier Line Alm.
Raskt inn i andre markeder
I løpet av et halvt år, fra lansering i januar 2021, ble løsningen tatt i bruk av mer enn 20 strømleverandører som dekker til sammen 150.000 strømkunder. Kredinor jobber kontinuerlig med utvikling av produktet og ser at det er mange muligheter videre for å utvide løsningene.
–Dette er et strålende eksempel på tjenesteinnovasjon drevet frem av kundene, og som på kort tid har gjort det enklere for mange tusen strømkunder. Vi jobber konkret med andre bransjer nå. Enklere betaling er noe som de aller fleste ønsker å tilby kundene sine, avslutter markedssjef Heidi Hagen Stensrud, i Kredinor.